Kategorier
Metoder og modeller

AIDA-modellen: En effektiv kommunikationsmodel

Mange lærer om AIDA-modellen i folkeskolen, handelsskolen eller gymnasiet, men modellen bliver også brugt på mange akademiske uddannelser, og ude på arbejdsmarkedet. Modellen er derfor rigtig god at vide noget om, og hvis man skal arbejde med salg eller kommunikation, er AIDA-modellen et absolut must at kunne. Det er da heller ikke for sjov, at AIDA-modellen er en del af pensum på multimediedesigner-uddannelsen, så her får du et lynkursus i hvad AIDA-modellen er, og hvad den kan bruges til.

Hvad er AIDA-modellen?

AIDA-modellen, som står for Attention, Interest, Desire og Action, er en kommunikationsmodel der bliver brugt til at udforme mange forskellige former for tekster, med henblik på at skabe en effektiv kommunikation, i en optimal rækkefølge. På verdensplan, er den en af de absolut mest anvendte kommunikationsmodeller, og den bliver brugt i næsten alle former for reklamer og landingpages.

Formålet med AIDA-modellen er, at skabe en god struktur omkring budskabet i en tekst og formidle dette budskab på en effektiv måde, ved hjælp af fire forskellige punkter, der skaber henholdsvist opmærksomhed, interesse, lyst og – sidst men ikke mindst – handling. Lad os kigge på de fire punkter:

Attention (opmærksomhed)

Når man bygger en tekst op ved hjælp af AIDA-modellen, er førstehåndsindtrykket det første man skal tænke på. Her skal man altså fange læserens opmærksomhed med noget der skaber en lyst til at læse videre. Det kan være en stor og fængende overskrift, gerne kombineret med et flot billede eller grafik der skaber opmærksomhed.

Har man ikke læserens opmærksomhed fra første sekund, kan alt andet være ligegyldigt. Attention er derfor rigtig vigtig at have med, ikke blot i AIDA-modellen, men i stort set alle former for kommunikation.

Interest (interesse)

Interest handler om at fastholde læserens interesse, efter at have fået fanget sin indledende opmærksomhed. Det er her man bruger tid på at uddybe og forklare hvad ens budskab handler om, og hvorfor det netop kan være interessant for modtageren. Er der tale om et produkt, vil man typisk liste alle fordelene ved produktet, og argumentere for hvorfor man bør købe det.

Hvis man skal sammenligne det med en nyhedsartikel, så er Attention rubrikken, mens Interest er den indledende tekst der kort forklarer hvad artiklen handler om.

Desire (lyst)

Desire er lidt i samme boldgade som Interest, i og med at det handler om at vedligeholde modtagerens interesse, men spiller mere på modtagerens følelser, og har til formål at skabe noget lyst til eksempelvis det produkt eller den ydelse man reklamerer for. Formålet med Desire er, at det skal få modtageren til at tænke “dét produkt må jeg bare eje!”.

Det er altså her man virkelig skal bruge sine bedste overtalelsesevner, og argumentere for hvordan produktet kan gøre modtagerens liv bedre eller nemmere. Det er derfor altafgørende, at man har styr på sin målgruppe, ved hvem modtageren er og hvordan man kan skabe noget værdi for ham eller hende.

Action (handling)

Den sidste del af AIDA-modellen, er umiddelbart den mest ligetil, men alligevel altafgørende for at modellen skal give mening. Det er nemlig dette øjeblik som de tre ovenstående punkter har ledt op til; nemlig den ønskede Action, som det hele handler om. Det er her modtageren får mulighed for at handle, efter at have set eller læst hvorfor han/hun skal handle.

Ved traditionelle TV-reklamer vil Action typisk give sig til udtryk i form af hvor hvordan man kan købe det omtalte produkt eller ydelse, som kan være et telefonnummer, hjemmesider eller adressen til en fysisk butik.

På hjemmesider eller landingpages bruger man ofte Action i form af en call-to-action-knap, der linker til den side man gerne vil have potentielle kunder til at se. Dette kan være en webshop, købs-side eller kontaktoplysninger, der i sidste ende kan ende med et salg.

Kort sagt, kan man sige, at Action handler om at få modtageren til at udføre den handling, man allerhelst vil have bliver udført, hvilket oftest er salget.

Hvad kan AIDA-modellen bruges til?

AIDA-modellen bliver ofte brugt i alle former for salg, hvad enten der er tale om reklamer, salgsbreve eller landingpages for et produkt, en ydelse eller en virksomhed. AIDA-modellen kan komme til udtryk i alt fra flyers, plakater, busreklamer, infografik, SoMe-indhold, TV-spots og meget andet, og er ikke kun begrænset til tekst, men også video – selv dem uden ord.

Modellen handler i virkeligheden blot om at formidle et hvilket som helst budskab – reklame eller ej – på en effektiv måde, og kan derfor bruges i mange forskellige henseender – også i hverdagssituationer som f.eks. emails eller jobansøgninger. Ligeså snart der er tale om et budskab til en modtager, som man ønsker skal udføre en eller anden form for handling, kan man overveje om man skal bruge AIDA-modellen, eller i hvert fald have den med i tankerne, når man udformer sit indhold.

I denne video fra Siege Media forklarer Neville Medhora hvad AIDA-modellen er, og hvordan man kan bruge den i praksis, med eksempler fra det virkelige liv som successful copywriter.

Et godt eksempel på brug af AIDA-modellen

For at vise et godt eksempel på hvordan AIDA-modellen kan bruges, har jeg valgt at fremhæve Webamps hjemmeside. Webamp er et dansk marketingsbureau, som ikke blot har en flot hjemmeside, men som virkelig har forstået at bruge AIDA-modellen til at strukturere deres budskab, og skabe en så høj konverteringsrate som muligt.

Forstår man AIDA-modellen og scroller igennem Webamps startsiden, kan man tydelig se hvor og hvordan den er taget i brug.

Attention

Det første man ser på Webamps hjemmeside er en fængende overskrift, kombineret med flot animeret grafik, der virkelig fanger ens opmærksomhed.

Her fanger Webamp ens opmærksomhed fra første blik med en stor og fængende overskrift. Hvem vil ikke gerne være helten?

Interest

Det er her Webamp uddyber hvad de laver og hvad de kan. At de bruger ordene “din virksomhed” er også med til at skabe noget interesse for modtageren, da det netop er det man er interesseret i at høre noget om.

Mange begår den fejl, at de kommer til at tale for meget om dem selv, som man måske ikke har interesse i at høre om. Dette undgår Webamp ved at bruger ord som “du” og “din” istedet for “os” og “vores”.

“Se, hvad vi kan gøre for din virksomhed”, er netop det man gerne vil høre noget om som virksomhedsejer.

Desire

Her bliver man gjort opmærksom på en potentielt problem, og hvordan Webamp kan løse det. Dette vækker noget lyst hos modtageren, da man jo gerne vil have sine problemer løst.

I sektionen nedenfor på hjemmesiden har Webamp også samlet en række gode anmeldelser fra Trustpilot, som fortæller om deres gode oplevelser med Webamp, som igen er med til at styrke lysten, så modtageren kan tænke “sådan en god service vil jeg også have!”.

Løsningen på et potentielt problem, samt fremhævning af gode kundeanmeldelser, er en brugt metode til at skabe Desire hos modtageren.

Action

Et typisk eksempel på hvordan man bruger Action, er – præcis som Webamp har gjort – en call-to-action eller kontaktformular i bunden af siden, der opfordrer modtageren til at udføre en bestemt handling, i dette tilfælde kontakttagning. Også her bruger Webamp ordene “du” og “os” til at forstærke den personlige relation.

Her ses et godt eksempel på en kontaktformular, der ofte er Action-delen i AIDA-modellen.

Med Webamps eksempel, ved du nu hvordan AIDA-modellen kan bruges, til at opbygge en effektiv salgs-side eller landingpage, og husk at modellen kan oversættes til mange andre formater.

AIDA-modellen til ansøgninger

Som nævnt, kan AIDA-modellen bruges i mange forskellige situationer, og ikke kun når man skal sælge en vare – selvom en vare kan være mange ting, også dig selv. Derfor kan man også bruge AIDA-modellen til at skrive eksempelvis jobansøgninger, hvor man bruger modellen til bedst muligt at sælge sig selv og sine kompetencer.

Måske kender du det: Du er ved at skrive en jobansøgning, men kører hurtigt død i skrivningen. Det er der intet underligt i, for mange kan have rigtig svært ved at sælge sig selv. Derudover kan der ligge en udfordring i at formulere helt præcis hvad man er god til, og samtidig vurdere, hvad en potentiel arbejdsgiver gerne vil høre. En helt tredje udfordring ligger i at undgå, at ens jobansøgning bare bliver en udvidet udgave af ens CV.

Det er her, AIDA-modellen kommer ind i billedet. For udover at være et godt værktøj til at sælge et budskab (i dette tilfælde er budskabet “ansæt mig!”), er det meget nyttigt til at strukturere ens jobansøgning, så man undgår skriveblokader. Hvis man følger modellen slavisk med de fire punkter, ved man lige pludselig præcis hvad ens ansøgning skal indeholde, og man kan derefter gå igang med at skrive, punkt for punkt.

Jeg håber at denne guide har gjort dig klogere på hvad AIDA-modellen er, og hvordan den kan bruges i den virkelige verden. Ikke mindst håber jeg, at du fremover vil bruge denne viden, næste gang du har brug for at formidle en reklame eller et budskab.

Smid en kommentar