Farveteori og farvehjul: Den komplette guide
Prøv engang at tænk på farven rød. Hvad kommer du til at tænke på? Måske vækker det følelser som vrede eller passion, eller måske associerer du farven med røde kinder, blod eller et bankende hjerte. Selvom det måske ikke var lige nøjagtig de tanker eller følelser, som...
Vaporwave og Outrun: Retrofuturisme i musik og æstetik
Vaporwave er nok et ukendt ord for de fleste, men det er ikke et helt nyt fænomen: Faktisk er der flere der mener, at genren er død. Alligevel trives den i bedste velgående på f.eks. Instagram og YouTube, og særligt blandt unge designere, wannabe-designere og...
Gestaltlovene: Vigtige principper i design
Hvad er Gestaltlovene? Kig på den animerede Gif nedenunder. Hvad ser du? Du ser selvfølgelig en dalmatiner der raskt lunter af sted – men i virkeligheden består animationen blot af nogle prikker der bevæger sig. Dette er bare ét eksempel på hvordan vores hjerner...
AIDA-modellen: En effektiv kommunikationsmodel
Mange lærer om AIDA-modellen i folkeskolen, handelsskolen eller gymnasiet, men modellen bliver også brugt på mange akademiske uddannelser, og ude på arbejdsmarkedet. Modellen er derfor rigtig god at vide noget om, og hvis man skal arbejde med salg eller kommunikation,...